Vi gratulerar Månadens Häst i Maj – Dream Mine!

Maj Månadens Häst var något extra! Med hela 2 775 000 intjänat och en andraplats i Elitloppet gratulerar vi Dream Mine!
Efter en mycket stark prestation i årsdebuten vid seger i Berth Johanssons Memorial och nytt banrekord på 1.10,7/2140a, fick Dream Mine sin Elitloppsinbjudan.
Via en mycket vass avslutning i försöket blev det en andraplats och spår 4 i finalen. Den final där segrande Allegiant satte nytt världsrekord alla kategorier över 1000-metersbana, och Dream Mine slutade tvåa på fantastiska 1.07,3/1609a! En otrolig dag för hela kresten kring Dream Mine. Skötare till Dream Mine är Hillevi Frohm, äger gör Christer & Kristina Nordin och uppfödare är Christer Nordin & Jörgen Westholm.
Stort grattis till andraplatsen i Elitloppet och titeln Månadens Häst hos Team Westholm, säger vi till ägaren och uppfödaren Christer Nordin! Hur är känslan så här lite i efterhand när allt lagt sig lite?
Känslan så här i efterhand är enbart skön. Vi vann förvisso inte Elitloppet men hästen bevisade att han verkligen tillhör världseliten och har nu ett rekord som innebär att han är den snabbaste hingsten/valacken i historien. Kan man vara annat än nöjd.
Trodde du verkligen att Dream Mine redan nu som 5-åring skulle kunna mäta sig med den absoluta världseliten över den engelska milen (1609 meter)?
Ja jag tyckte faktiskt att han visat sådana kvaliteter som 4-åring och han var ju extremt bra i årsdebuten på Umåker.
Så även om han inte startat på 1609m tidigare så trodde jag starkt på honom.
Det fanns ju även erkända experter som hade honom som vinnare av elitloppet i förhandstipsen.
Var befann du dig under försöksheatet respektive finalen och beskriv din upplevelse av de båda loppen?
Försöksheatet såg jag från läktaren i stallkurvan men finalen gick jag ut på publikplatserna och såg därifrån.
Försöket upplevde jag som kontrollerat av Mats så förhoppningarna steg inför finalen.
Under finalen fick jag verkligen upp förhoppningar om att han skulle vinna 500m kvar så direkt efter mål infann sig en besvikelse som dock gick över mycket fort när man hörde vinnartiden och förstod att han sprungit under 1.08
Ni firade andraplatsen med att bjuda in Sala-borna till biovisning med bubbel och snittar, berätta mer om den tillställningen.
Ja idén till att fira insatsen i elitloppet med speciellt inbjudna Salabor och vänner kom ju givetvis från Jörgen som har en osviklig förmåga att hitta på dylika tillställningar vilka alltid är mycket uppskattade.
Jörgen lyckades få fram sista avsnittet av programserien Hela Vägen så vi kunde visa den dagen innan den släpptes på TV4 och Jörgen visste att detta avsnitt skulle handla till stor del om vår Derbyvinst.
Utöver detta så hade han tagit fram filmer från elitloppet och händelserna runt ikring loppet.
Vidare så bjöd vi på bubbel och snittar samt underhöll från scenen och svarade på publikens frågor.
Alltihopa var mycket lyckat och uppskattat.
Hur ser upplägget ut framöver med Dream Mine, när är nästa tilltänkta start och siktas han månne mot ett Frankrike-äventyr?
Vi siktar nu på att starta Dream Mine i Margareta-pokalen 19 augusti och då behöver han ett lopp dessförinnan och Mats vill att vi startar på Östersund 8 augusti i deras storlopp då. Mats kommer ju från Östersund så Jörgen har lovat att fundera på start där.
Frankrike i vinter finns givetvis med i våra planer!
Återigen, stort grattis och tack Christer för din tid! Lycka till framöver med Dream Mine!


